کهف اصحاب

*(فأووا إلی الکهف ینشر لکم ربّکم من رحمته)*

کهف اصحاب

*(فأووا إلی الکهف ینشر لکم ربّکم من رحمته)*

مقام عالم خدوم

خب حالا وقتشه به پاسخ سؤالات دوستان که در وبلاگ قبلی مطرح کرده بودند بپردازم در این پست به سؤالات جناب احمد می پردازم و در پست بعدی به سؤالات جناب محسن ان شاء الله

 

۱.آیا جمله «من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً» منسوب به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل معتبری است؟ آیا امیرالمؤمنین علیه السلام غیر از حضرت رسول صلی الله علیه و آله معلمی داشته است؟ یا آیا می توان این جمله را در مقام تفاخر حضرت تعبیر کرد که اگر کسی به من حرفی آموخته بود، مرا بنده خود کرده بود؟

 

-پاسخ: این جمله به این عبارت در هیچ منبع حدیثی وارد نشده و اصل و نسبی ندارد البته مشابه آن وجود دارد به این تعبیر: (من تعلمت منه حرفاً صرت له عبداً . کسی که از او یک حرف بیاموزی عبد او می شوی) اما همین عبارت نیز سند معتبری ندارد و مهمترین طریق آن، عوالی اللئالی است که در سند کتاب و شخصیت مؤلفش (ابن ابی الجمهور احسائی) مناقشه رجالی و حدیثی مشهوری وجود دارد بنابراین از جهت سند نمی توان این جمله را به امیرالمؤمنین(ع) نسبت داد

 

بر فرض که سند آن معتبر هم بود بازهم نشانی از مقام تفاخر و... در آن نیست در بعضی روایات ذکر شده مقام کسی که مسأله ای از معالم دین خدا را به انسان بیاموزد در حدی است که گویا مالک فرد شده و حق دارد به او در حد یک برده امر و نهی کند کلاً در فرهنگ اسلام، مقام عالمی که بی مزد و منت و فقط در مقابل اجر خداوندی و نه اجر بشری، علومی از تعالیم معصومین(ع) را به مؤمنین بیاموزد و دین آنها را از تطاول شیاطین و منحرفین حفظ نماید بسیار بالاست مخصوصاً در زمانی مثل غیبت که دوره یتیمی شیعیان است و تعالیم تشیع در معرض حملات تخریبی دشمنان دانا و جهالت های دوستان نادان است 

 

۲.آیا دعای «ناد علی» (ناد علیا مظهر العجائب ...) معتبر است؟

 

-پاسخ: در بعضی کتب حدیثی با طریقی غیرمعتبر نقل شده در روز جنگ اُحُد، ندایی خطاب به پیامبر(ص) آمد به این عبارات (ناد علیاً مظهر العجائب تجده عوناً لک فی النوائب کل غمّ و همّ سینجلی بولایتک یا علی یا علی یا علی) یعنی ای پیامبر!(ندا کن علی را که مظهر شگفتی هاست که او را یاور بر مشکلات میابی هر غم و گرفتاری رفع می شود به ولایت تو ای علی) بحارالانوار ج20 ص73 و ندادهنده احتمالاً ملکی از ملائکةالله بوده است

 

البته بعضی از علما درباره انتساب بیت دوم (کل غمّ...) اشکال کرده اند چون تناسب چندانی با عبارت اول ندارد و خارج از سیاق می باشد مشابه این حدیث را در بعضی کتب اهل تسنن هم می توان یافت مثلاً در (موسوعة اطراف الحدیث النبوی الشریف) ابن بسیونی زغلول ج10 ص3 قسمتی از بیت اول آمده است اما در هر صورت حداکثر مطلبِ روایت شده، همین دو بیت است و اضافاتی که بعدها آمده و دعاهای عریض و طویلی که اختراع کرده اند مسلماً بی مدرک و غیرمستند است

 

خداوند، فکر و دل ما را از دینداری های اختراعی و ساختگی و بدعت آلود حفظ فرماید

نظرات 7 + ارسال نظر
ناصر سه‌شنبه 24 مهر 1386 ساعت 16:33

سلام .خسته نباشید ممنونم از جوا بتون.دیشب کتابی که میخوندم اون مطالبو نوشته بود .منم خیلی نگران شدم که این همه سال اشتباه رفتم. ولی با جواب قاطعتون خیالم جمع شد ممنونم.
واما بازم یه سوال دیگه
از کدوم نویسنده کتاب تفسیر قران تهیه کنیم.با تشکر فراوان

سلام.. عرض کنم که تفاسیر متعددی بر قرآن نگاشته شده لکن هیچ کدام رو نمی تونم به عنوان یک تفسیر کامل و مناسب معرفی کنم شاید از جهاتی تفسیر نمونه آقای مکارم شیرازی و تفسیر مجمع البیان مرحوم طبرسی مناسب تر به نظر برسه و تا حدودی هم تفسیر تبیان شیخ طوسی.. موفق باشید

عبدالرحمن دوشنبه 23 مهر 1386 ساعت 14:56 http://heart-wrote.blogfa.com

سلام ... خدا با شماست.
-----------------------------
۱- لینک من رو هم بگذارید لطفا.
۲- یادم میاد در زمانی که آقای سروش چالشی به نام تقابل علم و دین را مطرح کرده بودند آقای جوادی املی جلسات متعددی رو به این مطلب اختصاصا داند شاید حدود ۵۰ جلسه و تعریف کردند که رابطه علم و دین چگونه است . از مباحثی که در یکی از جلسات مطرح شد همین حدیث من علمنی.. بود ایشان ب دلایل منطقی ثابت کردند که علمی که میآموزیم در رفتارآینده ی ما موثر است پس رفتارهای ما متاثر از معلم است و در نهایت عبد را اینگونه تاویل کردند که متعلم متاثر از معلم است.
۳- اولین بار که دعای ناد علی را دیدم (حدودا ۱۵ ساله بودم ) با عالمی تماس گرفتم گفتم این بالاش نوشته هرکی این دعا رو قبول نداشته باشه مسلمون نیست و و و و من به خاطر همین حرف فکر میکنم این دعا سند درستی نداشته باشه ...

سلام.. لینک شما همراه همدل در لینکدونی وب قرار گرفت.. ممنون از بیان دیدگاه تون.. یاعلی

محسن پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 00:15

سلام،اگر سوالام زیاده ببخشین.اگر مزاحمته من نیام.یا ایمیل بزنم.
ممنون.

سلام.. مراحم هستید.. پرسیدن سؤالات در اینجا این حسن رو داره که بقیه دوستان هم استفاده می کنند فلذا بهتر از ایمیله.. موفق باشید

محسن چهارشنبه 18 مهر 1386 ساعت 13:45

سلام،ممنونم که جواب میدید به سوالا.یه سوال دیگم میگم که وقتی تو پست بعدیتون میخواین جواب بدید اینو هم بگین لطفا و بی زحمت:
تو قران درسته که عشق نداریم ولی خب حب که داریم.مگه نه؟مثلا گفته شده خدا رو دوست دارن یا خدا اونا رو دوست داره.معنی دوست داشتن خدا چیه؟میشه عشق ورزیدن محال باشه ولی حب بشه؟البته یه جا گفتین حب به نعمتهای خدا منظوره.تو وبلاگ قبلی.این حرفتون تو احادیث هم اومده؟این از حب ما به خدا،حب خدا به ما چطوریه؟تو احادیث چی گفته شده؟بهترین منابع در این موارد تو کتب حدیثی چیا هستن؟میشه معرفی کنید؟
ممنون.

سلام.. با این حساب تعداد سؤالات شما به ۷ عدد می رسه که طبیعتاً یک پست براش مناسب نیست احتمالاً دو یا سه پست نیاز باشه برای پاسخ.. منتظر پست اول باشید.. یاعلی

ali چهارشنبه 18 مهر 1386 ساعت 00:09 http://ala.myblog.ir

با آیاتی برای روزهای برای باقیمانده رمضان ، بروزم.

انشاءالله برای عید فطر مطلبی با عنوان «نکته هایی برای وبلاگ نویسی موفق تر» در نظر دارم که برای همه دوستان وبلاگ نویس قابل استفاده است.

فیض سه‌شنبه 17 مهر 1386 ساعت 22:29

سلام. خیلی خیلی ممنون از مطالبتون.
یه سوال کوچیک و اون اینکه بر اساس محاسبات شنبه عید فطره. درسته؟

سلام.. طبق محاسبات، در مغرب پنج شنبه، هلال در هیچ نقطه ای از آسیا و آفریقا و اروپا قابل رؤیت نیست فلذا مسلماً جمعه عید نمی باشد http://amkma.persiangig.com/image/Shwl281.gif اما اینکه در مغرب جمعه هلال دیده می شود یا خیر و اینکه شنبه یا یکشنبه کدامش عید باشد تابع مبنای فقهی است که از آن تقلید می کنید نقشه رو ملاحظه کنید http://amkma.persiangig.com/image/Shwl282.gif همانطور که ملاحظه می شود در مغرب جمعه در مقدار زیادی از قاره آفریقا و اقیانوسیه، هلال به راحتی قابل رؤیت است و در مقداری از آسیا و شمال آفریقا و عربستان هم امکان رؤیت چشمی وجود دارد و در ایران نیز رؤیت با تلسکوپ ممکن است ضمن اینکه نقاطی که با ایران در شب یا نصف النهار، مشترک می باشند و هلال در آنها قابل رؤیت است هم فراوان اند و اگر مبنای فقهی مورد تقلید شما رؤیت جای دیگر (هم شب یا هم زمین یا هم طول یا...) یا رؤیت تلسکوپی را کافی بداند شنبه را عید خواهید گرفت وگرنه باید یکشنبه را عید بگیرید.. موفق باشید

احمد سه‌شنبه 17 مهر 1386 ساعت 19:08 http://pigeonofharam.parsiblog.com/

سلام
ممنون از پاسخ هاتون. با اجازه شما رو لینک می کنم. اگه قابل دونستیدُ شما هم لینک کنید.

سلام.. لینک شما هم در لینکدونی وبلاگ بنده قرار گرفت.. همیشه موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد