کهف اصحاب

*(فأووا إلی الکهف ینشر لکم ربّکم من رحمته)*

کهف اصحاب

*(فأووا إلی الکهف ینشر لکم ربّکم من رحمته)*

مهم نیست

1. نماز را در دو طرف روز بخوان و همچنین در پاسی از شب (هود آیه114) = "مهم است" نماز عشاء با نماز مغرب جمع نگردد و در وقت فضیلت اش خوانده شود


2. روایت شده کسی از امام صادق(ع) پرسید: آیا وقتی که خورشید به حد زوال (ظهر) برسد انسان می تواند نماز ظهر و عصر را بخواند؟ حضرت(ع) فرمود: بله ولی دوست ندارم این کار را هر روز انجام دهد (التهذیب ج2 ص247) = "مهم است" نماز عصر با نماز ظهر جمع نگردد و در وقت فضیلت اش خوانده شود


3. روایت شده امام سجاد(ع) در دعای ورود در ماه رمضان، چنین دعا فرمود: خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و ما را در این ماه مبارک، بر انجام نمازهای پنج گانه در اوقاتی که خود تعیین کردی موفق بدار... طبق اوقاتی که بنده و فرستاده تو -صلی الله علیه و آله- سنت نمود (صحیفه سجادیه دعای44) = "مهم است" که نمازها در پنج وقت خوانده شود


4. ده ها روایت از ائمه اهل بیت(ع) در همین مضمون... (وسائل الشیعة ج4) = "مهم است" نمازهای پنج گانه در پنج وقت خوانده شود گرچه در سه وقت هم صحیح است


5. و اما روایتی از امام بهاءالدینی(!؟!): کسی از او پرسید خواندن نماز در پنج وقت بهتر است یا جمع کردن بین آن ها؟ در پاسخ گفت: این موضوع از جزئیات است و زیاد "مهم نیست" (سلوک معنوی ص124) شاید آنچه که از دیدگاه او "مهم است" این است که در نماز، خم ابروی کسی در یاد آید یا طول موی اش یا تاب مژگان اش یا رنگ ماتیک اش!


..... و اما در پاسخ یکی از دوستان که سؤالاتی کرده بودند درباره اوقات نماز و تطبیق آنها با محاسبات نرم افزاری، عرض می کنم:


1.در اواخر شب، یک سپیدی در افق شرق پیدا می شود که به صورت عمودی است به این سپیدی، فجر اول (کاذب) می گویند و به لحاظ فقهی اهمیت چندانی ندارد مدتی بعد، یک سپیدی دیگر در افق شرق پیدا می شود که برخلاف فجر اول، افقی است و در افق بصورت عرضی پهن می گردد وقتی این سپیدی در افق پهن شد و یک خط سپید، ایجاد کرد فجر دوم (صادق) شده و اذان صبح می باشد از این زمان، وقت نماز صبح شروع می شود و تا زمانی که آفتاب طلوع کند ادامه دارد در مورد اینکه زاویه تحت الافق خورشید، در لحظه طلوع فجر صادق چقدر است اختلاف وجود دارد و از ۱۹.۵درجه گفته اند تا 15درجه... مثلاً سعودی زاویه ۱۹.۵درجه تحت الافق، را زاویه اذان صبح می داند و دانشگاه علوم اسلامی کراچی پاکستان 18درجه را و رسانه های ایران ۱۷.۸درجه را و بعضی مؤسسات نجومی ایران 16درجه را و بعضی مؤسسات نجومی مسلمین خارج نیز 15درجه را به عنوان زاویه اذان صبح اعلام می کنند!


اگر از نرم افزار استفاده شود معمولاً علاوه بر پرسش مکان، این را هم می پرسد که فجر (اذان صبح) طبق کدام ملاک، محاسبه گردد و توصیه می شود برای نماز شب و سحری خوردن و... ملاک محاسبه روی ۱۹.۵گذاشته شود و برای نماز صبح روی 15درجه قرار داده شود که از هر دو طرف، یقین حاصل شود که عمل درست واقع شده است مخصوصاً اگر توجه کنیم که تا یقین بر دخول وقت، حاصل نشده باشد نمی توان نماز را شروع کرد بنابراین باید برای نماز صبح، آخرین ملاک، اخذ شود و با این حساب، وقت نماز صبح در شش ماه دوم سال در ایران، حدوداً 15دقیقه بعد از اذان صبح رسمی خواهد بود و همین که این 15دقیقه گذشت و بر دخول وقت صبح، یقین حاصل شد بهتر است همان اول وقت، نماز صبح خوانده شود


2.وقتی خورشید به بالاترین نقطه حرکت ظاهری خود در آسمان می رسد و شروع می کند به پایین آمدن، اصطلاحاً می گوییم زمان "زوال آفتاب" و این زمان اذان ظهر است و اختلاف خاصی بین مسلمین در این زمینه وجود ندارد و محاسبات نرم افزاری هم بدون مشکل خاصی ظهر را محاسبه می کند در این مورد هم همان لحظه که یقین به ظهر شد بهتر است نماز ظهر خوانده شود و می توان نماز عصر را هم خواند اما درباره وقت فضیلت نماز عصر دو ملاک در فقه ارائه شده است ملاک اول این است که وقتی مقدار اضافه شده سایه اجسام بعد از ظهر، برابر طول آن اجسام شود وقت فضیلت نماز عصر است و معمولاً نرم افزارها طبق همین ملاک، وقت فضیلت عصر را محاسبه می کنند (چون مبنای مشهور اهل تسنن همین است) لکن ملاک دوم که از نظر این جانب، اقوی است و بعضی فقهای عظیم الشأن نیز به آن فتوا داده اند این است که آن مقدار اضافه شده سایه اجسام، همین که به دوهفتم طول اجسام برسد وقت فضیلت عصر است این زمان برای ایران معمولاً یکساعت و نیم الی 2ساعت بعد از اذان ظهر است


3.وقتی سرخی مشرق که بعد از غروب آفتاب ایجاد شده از بین برود طبق نظر همه فقها، زمان مغرب شرعی شده و بازهم مستحب است همان اول وقت، نماز مغرب خوانده شود اما پایان وقت فضیلت نماز مغرب و آغاز وقت فضیلت نماز عشاء این است که سرخی طرف مغرب هم از بین برود زاویه تحت الافق این پدیده هم مورد اختلاف است اما آن زاویه که بنده آن را در محاسبات وقت عشاء لحاظ می کنم زاویه 13درجه تحت الافق است و با این حساب در شش ماه دوم سال در ایران، حدوداً یکساعت بعد از غروب، زمان فضیلت عشاء است و این زمان، تا گذشتن یک سوم از شب هم ادامه دارد (در ایران حدود سه چهار ساعت بعد از غروب، متغیر در فصول مختلف سال)


4.وقت نماز شب از نیمه شب تا فجر صادق (اذان صبح) است با همان توضیحی که در مورد شماره یک عرض کردم وقتی فجر صادق دمید دیگر شب تمام شده و نماز شب صحیح نیست ولی می توان آن را قضا کرد (چه قبل طلوع و چه بعد آن)


5.و اما دو روایت:


الف. از حضرت رسول(ص): هر نمازی که وقتش می رسد فرشته ای ندا می دهد که ای مردم بیایید به سوی آتش هایی که بر دوش خود روشن کرده اید و با نمازتان آن را خاموش کنید (من لایحضره الفقیه ج1 ص208)


ب. از حضرت صادق(ع): بنده خدا اگر نماز را در وقت فضیلتش بخواند و آن را محافظت نماید نمازش سفید و روشن بالا می رود و به او خطاب می کند مرا حفظ کردی خدا تو را حفظ کند اما اگر در وقت فضیلتش نماز را نخواند و آن را محافظت ننماید نمازش سیاه و تاریک بالا می رود و به او خطاب می کند مرا ضایع کردی خدا ضایعت کند (من لایحضره الفقیه ج1 ص209)


حالا معلوم شد چرا گاهی در زندگی، کارمان گره می خورد؟ آیا وقتی مخلوقی نورانی چون نماز، ما را نفرین کند آیا نفرین اش نمی گیرد؟

نظرات 16 + ارسال نظر
محمد مهدی چهارشنبه 7 اسفند 1387 ساعت 12:54

بسیار ممنون از مطالب مفیدی که آوردید
لطفاً اگر میسر است در رابطه با دست یابی به جدولی دقیق که وقت فضیلت نمازهای عصر و عشا در ایران را مشخص کند (برای تهران ) مرا راهنمایی فرمایید.
با تشکر مجدد

جهت مطرح کردن پرسشهای خود به سایت اصلی اینجانب (www.313amir.ir) مراجعه بفرمایید

[ بدون نام ] چهارشنبه 28 فروردین 1387 ساعت 16:27

لففبب

همسفر یکشنبه 26 اسفند 1386 ساعت 14:13

با عرض سلام خدمت شما
"اعتقاد من این است که باید نماز را سر وقت خواند نه لزوما اول وقت.سر وقت بهترین وقت ماست که می توانیم برای راز و نیاز با خدا اختصاص دهیم".این سخن یکی از دوستان بود پیرامون بحث نماز.
نظر شما در باره این جمله چیست؟

سلام
این هم یکی از موارد تفاوت نگاه دین و نگاه عرفان است
در تعالیم دینی آنچه که مهم است این است که رفتار عبادی انسان، منطبق با دستور خدا باشد و فرقی بین دستورها از این جهت نیست اول وقت نماز خواندن ارزش است حضور قلب هم ارزش است مسواک زده نماز خواندن هم ارزش است و... هیچ کدام هم نمی تواند اهمیت آن دیگری را زائل کند حتی در رعایت اولویت ها در جایی که امکان عمل به همه آنها نیست هم عین دستور شرع در نص تعبدی لحاظ می شود و نه سلیقه و خوشامد فردی
در حالی که در عرفان چنین نیست آنچه که مهم است عشق و حال و راز و نیاز است و سایر مسائل همگی ظاهری و کم اهمیت و... هستند طبق برداشت عرفانی، اگر انسان ده دقیقه به غروب، نماز ظهر و عصر را بخواند ولی با حال و صفا و... ارزشش بیشتر است از اینکه اول وقت بخواند ولی بی حال و صفا در حالی که در نگاه دین، خارج شدن از وقت فضیلت نماز، موجب تضییع نماز است و نماز در وقت فضیلت ارجح است از نماز خارج از وقت فضیلت و موضوع وقت، بسیار مهم است
این سخن نیز در همین فضای عرفانی قابل تفسیر است اگر در نگاه دین باشیم و دنبال ثواب و دوری از عقاب، نتیجتاً فکر نمی کنیم نماز در چه وقت به ما حال می دهد و چه وقت نه بلکه نگاه می کنیم نماز در چه فرضی ثواب بیشتری به کارنامه نهایی ما اضافه می کند و چه زمانی کمتر بنابراین اول وقت را از دست نمی دهیم به بهانه اینکه ۴ ساعت بعد حال مان خوشتر است و برای عشق بازی!با خدا آماده تریم ولی اگر در فضای عرفان باشیم کار به ثواب و عقاب نداریم و دنبال حال و عشق و صفا هستیم و اینکه چطور می توان خدا را بغل کرد و بهتر در آغوش کشید (معاذالله)
تنها توجیهی که می توان منطبق با تعالیم دینی برای چنین جمله ای آورد این است که بگوییم منظور گوینده این بوده که در همان اوائل وقت که هنوز زمان فضیلت برقرار است زمانی را انتخاب کنیم که حضور قلبمان برای فهم معانی آنچه بر زبان می آوریم بهتر باشد چرا که حضور قلب (به معنای دینی اش که همان فهم کلمات و تدبر در الفاظ است) ارزش است
موفق باشید

مهرداد دوشنبه 29 بهمن 1386 ساعت 03:10

به عنوان یه مسلمان میخوام منو راهنمایی کنید که آیا نماز بخونم یا نه ؟ و اگه قراره بخونم کدومش درسته؟ نماز اهل تشیع یا نماز اهل سنت؟ قرآن سفارش کرده که نماز بخونید. آیا نمیشه نماز نخوند و خوب بود و به بهشت هم رفت؟

اگر نماز را کوچک و کم اهمیت بدانید عذاب های خطرناکی برای آخرت خود خریده اید چه رسد به اینکه کلاً نماز را ترک کنید و به جهنم ابدی لاینقطع بروید
ملاک بهشت و جهنم خدا، تطبیق اعمال انسان با اوامر اوست و نه صرف خوب بودن های سلیقه ای و اخلاقی که ما برای خود تعریف می کنیم بنابراین چاره ای ندارید جز اینکه نماز خود را طبق دستورالعملی که خود خداوند در قرآن و روایات معصومان(ع) داده است بخوانید
ضمناً نمازی که اهل تسنن می خوانند اساساً باطل است چون بسیاری از شرایطی که خداوند قرار داده است را ندارد مثلاً خداوند در قرآن امر کرده برای وضوء باید پا را مسح کرد اما آنان پا را می شویند و وضوءشان باطل خواهد بود فلذا در حالت بی وضوء رو به قبله می ایستند و نماز می خوانند! خب معلوم است که نماز بی وضوء، باطل است و به صراحت روایات اهل بیت(ع) کسی که ولو 70 سال چنین وضوءی بگیرد و چنین نمازی بخواند خداوند یک نماز هم از او قبول نمی کند
موفق باشید همیشه
یاعلی

ali جمعه 28 دی 1386 ساعت 08:53

تو بچه ای فردا جوابت را می گیری

شما بزرگید؟ پس درست حرف بزنید و برای دیگران الگو باشید! ضمناً مبهم سخن نگویید که دیگران متوجه منظورتان بشوند.. موفق باشید

سید محمد رضا نیری پنج‌شنبه 29 آذر 1386 ساعت 20:06

با سلام
انشایی می خواستم درمورد این که:اگر خدا به نماز من احتیاجی ندارد پس چرا نماز میخوانم؟

سلام.. فکر نمی کنم وبلاگ حقیر، شباهتی به مراکز سفارش متن داشته باشد... ما در پستهای اخیر درخصوص جایگاه دستور خدا و اینکه چرا باید به آن ملتزم شد و فایده اش نصیب چه کسی می شود و اصلاً فایده و سودش چیست و غیر از سعادت ابدی، چیز دیگری در این میان ذاتاً مطرح نیست و... مطالب مفصلی عرض کرده ایم می توانید ملاحظه کرده و انشاء خود را فراهم آورید (مثلا پست {شبه عقل} و بعد از آن) موفق باشید

مریم پنج‌شنبه 15 آذر 1386 ساعت 21:17

سلام جالب بود تحقیقم کامل شد

سلام.. موفق باشید

جلیلی دوشنبه 12 آذر 1386 ساعت 10:25 http://www.yaddasht.net

سلام استاد
من از طریق وبلاگ آلاء مزاحمتون شدم
هر چند تحصیلات و سن شما نشانگر تخصص شما در احکام و مسائل دینیه اما متخصصین دیگه ای هم هستند که قائلند به جای ذکر احادیث متعدد در یک بحث بهتره یک حدیث که ربط مستقیم به بحثمون داره ذکر بشه و خوب تحلیل و توضیح داده بشه تا خوب جا بیفته. اینجوری هم گوهرتونو به بهای کم هزینه نکردین و هم مطلب برای خواننده جا بیفته.
یاعلی

سلام برادر گرامی.. مطلب مورد نظر شما، راهکار مناسبی است که در جای خود بسیار نیکوست و البته اثبات شیء نفی ماعدا نمی کند نتیجتاً گاهی این طریقه، مؤثر و لازم است و گاهی آن طریقه.. ان شاء الله در نوشتارهای بعدی به پیشنهاد شما توجه بیشتری خواهم داشت.. متشکر.. یاعلی

کوچی یکشنبه 20 آبان 1386 ساعت 12:45 http://www.kouchi.persianblog.ir/

جالب بود کاش همه بجای نوشتن اراجیف مثل شما از دین مذهب می نوشتند

زنده باشید.. یاعلی

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 17 آبان 1386 ساعت 06:26

شما که طبق گفته خودتان به دنبال حقیقتی چرا حرف مخالف را با پیش داوری تفسیر می کنی
این نشون می ده که جر اون چیزی که فکر میکنی درسته چیز دیگه ای را نمی خواهی بشنوی

بنده متوجه ربط بین {با پیش داوری تفسیر کردن} و {نخواستن شنیدن چیزی} نشدم! اما در هر صورت اگه لطف کنید مورد پیش داوری بنده رو بفرمایید ممنون میشم.. موفق باشید

مهدیار خجسته نیای گنابادی چهارشنبه 16 آبان 1386 ساعت 23:05 http://GONABAD110.COM

سلام
با اندیشه نقد آموزه های صوفیه از دید گاه امام صادق (ع)


به روز هستم

یا علی مدد

سلام.. ممنون.. موفق باشید

علی چهارشنبه 16 آبان 1386 ساعت 13:00

سلام
باید دید عقل چه می گوید
راستی عقل شما چه می گوید ؟ می گوید مهم هست یا نیست ؟
عقل و احساس و یا حتی سرشت و وجود آدمی که می گوید مهم نیست .و مهم بودنش فقط بخاطر اجرای فرمان نامعقول و نامفهوم هست و دیگر هیچ .

سلام.. ۱.به اینکه چه عملی چقدر در سعادت ابدی انسان مؤثر است و چقدر ثواب دارد و در مقایسه با دیگر اعمال، چقدر مقدّم یا مؤخّر است، عقل راه مستقلی ندارد برای کشف آن و تنها راه بدست آوردن مقدار اهمیت، بیان خود شرع است ولاغیر... از این روست که گفته می شود حکمت اوامر الهیه نامفهوم است ذاتاً... ضمناً بر فرض هم عقل حکمی داشته باشد حکم عقل یعنی حکم عقل! و برای همه یکسان است (عقل {شما} چه می گوید) نداریم! بگویید (عقل چه می گوید) که در جواب باید گفت هیچ!.. موفق باشید

خ ز سه‌شنبه 15 آبان 1386 ساعت 13:10

ههههههه
مهم نیست!
شرط اول قدم ان است که مجنون باشی!

و بی دین! البته خیلی تفاوتی ندارد... من کان عاقلاً له دین و من کان له دین دخل الجنة.. یاعلی

شاه دوشنبه 14 آبان 1386 ساعت 14:55

سلامی مجدد !

از بس این بحث نماز قشنگ و زیباست که آدم دلش می خواهد هی سوال بپرسد !!
قبلا از لحن تند خود عذر می خواهم و لی پیرو کامنت های قبلی اعتقاد بر اینست که سوالهای انتقادی هرچه شدیدتر (و البته محترمانه) مطرح شود جوابهای بهتر و کامل تری را در پی خواهد داشت !
البته به دلیل اینکه عادی ترین و شاید ساده ترین عمل دینی که معرف دینداری شخص است همانا نماز (همین نماز خودمان) است بطوریکه هر پدرسوخته ای میتواند آنرا انجام دهد و انجام می دهد !!
بنابراین سوال از نماز ( که بصورت یک عادت روزانه در آمده است) جای تعجب ندارد و چه بسیار حدیثها و روایات که برای ارزشهای نماز (همین نمازی که می خوانیم) ساختند تا مردم را (بیشتر) با راز و نیاز (گفتن همین الفاظ عربی) با خدا مشغول کنند تا از مسائلی همچون رحم - گذشت - ظلم - عدالت و ... دور و به مسائلی همچون تکرار تلفظ صحیح ولالضالین و شک در رکعات یک و دو و دو و سه و .... رهنمون کنند !
از طرفی به آن رسول گرامی (ص) نسبت دادند که در جایی بنام غار حرا شب را تا صبح به نماز و ذکر مشغول بوده (بنظرم بیشترش را عایشه روایت کرده !!) و یا آن معصوم (ع) به نمازهای هزار رکعتی مشغول بوده و ..... و خلاصه آنقدر نماز خواندن (همان نمازی که اصلا خداوند به آن هیچگونه احتیاجی ندارد) اهمیت و پاداش دارد که نگو و نپرس و هر کس و ناکسی با خواندن آن بهشتی میشود !!
هیچ کجا نیامدند بگویند که اگر رحم نداشته باشی یا اگر گذشت و مروت نداشته باشی این نمازها هیچ فایده ای ندارد و باید اول آدم بشی و بعد نماز بخوانی و نه اینکه نماز بخوانی تا آدم بشی ! و اگر این آدم شدن تا آخر عمرت هم طول بکشد اشکالی ندارد !!

و اما اشکالاتی راجع به متن شما :

۱- معنی نماز را در دوطرف روز بخوان یعنی نماز صبح و عصر و نه مغرب و عشاء (آخه روز اگر دوطرف داشته باشه یکیش صبح است و سر دیگرش عصر یا حداکثر مغرب !)
۲- نمازهای پنج گانه را با دلایل حدیثی فرمودید که میشود (باید) در پنج وقت خواند ولی نفرمودید نمازهای پنجگانه را چرا میشود در سه وقت !! خواند و اشکالی ندارد .
۳- نرم افزار بنده زاویه ی فجر را ۱۶ درجه و زاویه ی عصر را برابر طول شاخص(۷/۷ طول شاخص) و زاویه ی مغرب را ۴ درجه و زاویه ی عشاء را ۱۴ درجه نشان می دهد و ضمنا طول شب را از مغرب تا طلوع فجر در نظر می گیرد . با این حساب وقت نماز عصر حدود ۳ ساعت بعد از اذان ظهر میشود که حدود یک ونیم ساعت با وقت شما تفاوت دارد . اینهمه اختلاف کمی زیاد نیست ؟
<متشکرم >

سلام.. بسیاری از پیش فرضهای که مطرح کردید و چیدمانی که بیان کردید از نظر استدلالی تامّ نیستند نتیجتاً آنچه در نهایت به آن رسیده اید بسیار با واقع تفاوت دارد در پست بعدی ان شاء الله به بررسی بعضی نکات خواهیم پرداخت لکن درباره نکات سه گانه که آخر ذکر کردید: 1. در تفسیر این آیه هر دو گونه فرموده اند لکن من نظر به نماز مغرب نداشتم اصلاً! ... اگر به متن دقت کنید عبارت "پاسی از شب" رنگی شده و منظور این است که نماز عشاء را همان اول مغرب نخوانید بلکه در پاسی از شب بخوانید 2. در قرآن و روایات حتی روایات اهل تسنن، مواردی هست که نشان می دهد جمع بین ظهر و عصر و جمع بین مغرب و عشاء مانعی ندارد حتی در روایت دوم همین پست هم همین موضوع ذکر شده... دقت کنید 3. این هم در متن عرض شد که یکی از مؤسسات نجومی ایران ملاک فجر را 16 می داند... این مؤسسه زاویه مغرب را 4 می داند (کمی قبل از اذان مغرب رسمی) و ملاک عشاء را هم 14 می داند درباره عصر هم همان مبنای مشهور که در متن عرض کردم را قبول دارد (همان یک برابر یا به تعبیر شما هفت هفتم که الان حدود سه ساعت بعد از ظهر می شود) نرم افزار را هم بر همین ملاکات بنا کرده است لکن بنده همانطور که عرض کردم توصیه می کنم برای فجر 15 و برای عشاء 13 و برای عصر دو هفتم را به برنامه بدهید... موفق باشید

شاه دوشنبه 14 آبان 1386 ساعت 11:04

سلام
از اینکه جواب مرا در این پست مرقوم فرمودید تشکر می کنم .
لطفا در ادامه ی آن سوالات پاسخ دهید که :

۱- می فرمایید "مهم است" که دو نماز ظهر و عصر و یا مغرب و عشاء جداگانه خوانده شود ولی می بینیم که در اکثر مساجد و نمازهای جماعت باهم خوانده میشود و مثلا در زمان نماز عصر مساجد و نماز جماعت تعطیل است !! خوب بنظر می آید که اگر کسی بخواهد رعایت این نکات را بکند باید که نماز را بصورت فردی بخواند (و یا نیمه فردی !!!) پس آیا این کلمه ی "مهم است" برای امثال بنده است که نماز را بدون جماعت می خوانم ؟ و اگر برای همه است پس لطفا بر سر مسئولین مساجد و نماز جماعت نیز فریاد زنید که نمازهای جماعت را همچون سنی ها (در ساعات خاص خود) اجرا کنند و از اینکه جماعت آنان کم شود نگرانی به خود راه ندهند !!

۲- خوب با توجه به نامطمئن بودن زمان اذانهای رسانه ها !! و برای گریز از پیچیدگی مسئله چه بهتر است که این حکم کلی را برای همه ی زمانها (حدودا) در نظر بگیریم که :
زمان افضل نماز صبح و ظهر و مغرب حدود ۱۵ دقیقه بعد از اذان و زمان افضل نماز عصر و عشاء حدود ۲ ساعت بعد از اذان ظهر یا مغرب است .

۳- بیشتر اوقات در آسمان سیاهی می بینم تو نگو که مال نمازهای این همه آدم ضایع است که بصورت سیاه بالا می رود و خدا آنها را ضایع کرده است ! آخه بیشتر مردم نمازهایشان را در وقت فضیلت نمی خوانند !!

۴- آخر نفهمیدیم این که می گویند نمازت را سر وقت بخوان منظور سر وقت فضیلت است یا اینکه منظورش اینست که قضا نشود و یا ... ؟
<ممنون از پاسخهای شما >

سلام.. 1. این مطلب از دیدگاه اهل بیت(ع) مطلب مهمی است نه از دیدگاه اولیاء امور و عوام کالانعام! ما هم تا جایی که از دستمان برمی آید تذکار داده و می دهیم... بنده توصیه می کنم شما در جماعت شرکت کنید و نماز ظهر و مغرب را جماعت بخوانید سپس دوتا نماز صبح قضا به عصر و عشاء امام جماعت ببندید و بعدا در وقت فضیلت عصر و عشاء، نماز عصر و عشاءتان را بخوانید 2. اذان رسانه ها درباره ظهر و مغرب نسبتاً دقیق است و فقط مختصری احتیاط لازم دارد و تأخیر در حد 15دقیقه وجهی ندارد اما درباره صبح بله در شش ماه دوم سال 15دقیقه احتیاط لازم است و در شش ماه اول سال نیز 20دقیقه و درباره عصر و عشاء هم مطلب تان نسبتاً درست است 3...... 4. نماز سر وقت در فرهنگ اهل بیت(ع) یعنی مراعات اوقات پنج گانه.. یاعلی

خادم الرضا علیه السلام دوشنبه 14 آبان 1386 ساعت 02:12 http://ala.mihanblog.com

سلام
1- استفاده از فونت ضخیم جالبتر کرده ظاهر رو.
2- در مورد جماعت در سه وقت هم توضیح دهید ، و اینکه جماعت در پنج وقت سنی ها در احادیث ممدوح است یا سه گانه ما.
3- بهاء الدینی بنده خدا! آیا ایشون انحرافات بزرگی هم داشته ؟ یا فقط من باب تامل فرمودید ؟
4- «زاویه تحت الافق خورشید» برا فجر صادق یعنی چی ؟ (شما که گفتین افقیه)
بعبارتی این زاویه مقدار بالا اومدنه یا پخش اون یا هیچکدوم؟!
5- بدلیل اینکه طبق آمار جهانی 20 درصد کاربران از FireFox و 30 درصد از غیر اینترنت اکسپلورر استفاده میکنند ، برای نمایش اعداد اعشاری بصورت صحیح ، توصیه میشود بجای / از نقطه استفاده کنید تا در « همه مرورگرها » درست نمایش داده شود.
مثلا زاویه 19.5 در دستگاه بنده 5.19 نمایش داده میشود.
6- هر جند عادت به درج تصویر در شما کمه اما برای این پست بد نبود اگه شکلی درج میکردید ولو از نرم افزارهای Accurate Times که دوستان بیشتر با محیطش آشنا شن.
7- کلمه «مشرق» در ابتدای زمان مغرب نیز برای توجه بیشتر امثال من خوبه یه تغییر ظاهری بکنه!
8- شش ماه دوم سال که گفتید وقت صبح و عشاء کذا ، دقیقا در شش ماه دومه ؟!!! چرا ؟
9- یکی از دوستان عجیب به این ضیعک الله کما ضیعتنی پابند و معتقد بود و خلاصه از ذکر اون حدیث یاد خاطرات ایشون افتادم حتی میگفت در حدیثی گفته شده که نماز بدرد نخور رو میزنن تو سر صاحبش!

سلام.. 1..... 2.به اطلاق و عموم روایات ناظر بر افضلیت صلاة پنج وقتی بر صلاة سه وقتی می توان گفت جماعت در پنج وقت، افضل از جماعت در سه وقت است البته وقت فضیلت طبق تعریف فقه شیعه 3.در انحراف از معارف عقیدتی اسلام از بعض جهات به گرد پای امثال حسن زاده نمی رسد اما فعلاً نظر به این مورد انحرافش داشتم که اهمیت صریحه مؤکده در روایات را تحت تأثیر خیالات عرفانیه، بی اهمیت جلوه داده... اگر باب صحبت درباره او باز شود لایخلو من اشکال! 4.منظور این است که زمانی که فجر صادق طلوع می کند خورشید در چند درجه زیر افق به سر می برد و همین است که بین ۱۹.۵تا۱۵ مورد اختلاف است ۵.اصلاح شد ممنون ۶.خیلی مناسب به نظرم نیومد ۷.این هم اصلاح شد ۸.از اوائل فروردین کم کم در مسیر حرکت ظاهری خورشید تغییرات زاویه ای ایجاد می شود که موجب می گردد زمان طی کردن یک درجه ارتفاع، کمی بیشتر شود و همین موجب می شود در تیرماه، آن فاصله صبح به ۲۰ دقیقه و فاصله عشاء به یکساعت و نیم برسد و بعد دوباره به حالت اول میل می کند که در اواخر شهریور به همان اندازه اوائل فروردین می رسد ۹.وفّقناالله و ایاکم لما یحبّ و یرضی.. موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد