کهف اصحاب

*(فأووا إلی الکهف ینشر لکم ربّکم من رحمته)*

کهف اصحاب

*(فأووا إلی الکهف ینشر لکم ربّکم من رحمته)*

فناء عقل و لقاء جهل

خب به سؤالات جناب محسن می پردازیم

 

1.اگه خدا واقعاً رضایت و غضب نداره پس چرا در روایت اومده خدا راضی میشه به فلان کار، یا در قران اومده رضی الله عنهم و...؟

 

-پاسخ: غضب و رضایت و شادی و غم و امثالش، حالات نفسانی هستند که عارض بر ذات انسان و بعضی جانداران دیگر می شود مسلماً این امور در خداوند (که ذات اقدسش ازلی و ابدی و لایتغیر و منزه از عوارض است) راه ندارد بنابراین اگر در متون دینی تعبیر از رضایت و غضب خداوند شده باید به معنای توحیدیه تأویل گردد

 

همانطور که وقتی در قرآن تعبیر "دست خدا" "چشم خدا" "چهره خدا" و... به کار می رود ما آن تعابیر را تأویل می کنیم به مثلاً "قدرت و سیطره و تسلط و علم و عنایت خدا" همانطور هم باید رضایت و غضب او را نهایتاً به نِعَم بهشت او و عذاب جهنم او تأویل کرد البته تأویل نمی تواند بی حساب و کتاب و بدون دلیل و مدرک باشد و دلیل موحّدین برای این تأویل، علاوه بر حکم برهانی عقل (مبنی بر عدم تشابه خالق با مخلوق) آیات و روایات نفی تشبیه و تجسیم و... می باشد مثلاً *(لیس کمثله شیء)* 

 

2.چرا فناء فی الله باطله؟ لقاء الله که تو قرآن اومده منظورش چیه؟ مگه دیدار خدا نیست؟

 

-پاسخ: فناء فی الله یک تعبیر عارفانه و بدون مدرک عقلی و نقلی است که در متون معتبر دینی ذکر نشده و صرفاً حاصل بافته های ذهنی عرفاست قرائت های مختلفی هم از آن شده که بعضاً صراحت دارد در حلول و اتحاد که واضح الکفر و البطلان است فلذا کسی که مدعی این بحث است باید قبل از هر بحثی تعریف دقیق و جامعی از ادعایش را مطرح نماید که با تعاریف دیگر خلط نگردد

 

اشکال ریشه ای که بر آن وارد است این است که خداوند، هیچ تناسب و سنخیتی با مخلوقات اش ندارد و نامحدود و بالاتر از هرگونه محدودیت و وصف می باشد بنابراین فانی شدن یک مخلوق محدود در یک ذات ازلی و ابدی نامحدود بی معناست الّا به اینکه یا نامحدود، محدود شود یا محدود، نامحدود!

 

درباره لقاء الله هم مطلب همان است که در پاسخ به سؤال اول ذکر شد.. لقاء و ملاقات و دیدار، لازمه اش چهره است و محدودیت و ادراک شدن و هر سه اینها برای خداوند از جهت مخلوقات بی معناست بنابراین همانطور که ذات خداوند، چهره ندارد به همان معنا دیدار هم ندارد اگر دیداری مطرح باشد نسبت به چیزهایی است که منتسب به ذات او شوند و از زمره مخلوقات خاص او به حساب آیند و دیدار با آنها به نحو مجازی و کنایی تعبیر شود به دیدار با خدا

 

به عنوان نمونه در سوره نور آیه39 سخن از کافران است که اعمال شان مثل سراب است و همانطور که تشنه با دیدن سراب خیال می کند آب است آنها نیز فکر می کنند اعمال خیرشان فایده ای نزد خدا دارد در حالی که وقتی به آن می رسند چیزی نمی یابند و فقط خدا را آنجا می یابند که به حساب شان رسیدگی می کند این تعبیر ادبی در حالی مطرح است که همه می دانیم که خود خداوند در بیابان و کنار سراب نمی نشیند و حساب و کتاب نمی کند!

 

منظور از اینکه خداوند سر سراب، حساب او را می رسد این است که ملائکه خدا که مأمور حساب و کتاب هستند در قیامت، اعمال کافران را به حساب می گذارند و حقیقت اعمال آنان را ولو سالها در دنیا به خیال خام خود اعمال خیر انجام داده باشند و به نمازها و اذکار و... مشغول بوده باشند و جهّال عوام، آنان را افرادی وارسته و متعبد خوانده باشند بسان یک سراب معدوم به آنها می نمایانند

 

سایر آیات و روایاتی که در بحث ملاقات خداوند مطرح است هم همگی به همین شکل است یعنی دیدار منتسبین به خداوند مجازاً به دیدار خود خداوند، تعبیر شده همانطور که از روح بشری که در انسانها دمیده شده تعبیر شده به روح خدا... خداوند، ارزش توحید و خطر شرک را به ما بفهماند که مبادا بعد از نود سال نماز شب دو ساعته و کشیدن هزاران سختی و ریاضت، نهایتاً راهی جهنم ابدی شویم!

نظرات 21 + ارسال نظر
جعفر شنبه 4 خرداد 1392 ساعت 00:47 http://www.ahle-beyt.com

خوشحال میشم در این تالار حضور داشته باشید
و از شما استفاده کنیم
یا علی

ناصر دوشنبه 23 مهر 1386 ساعت 19:35

خدا را باید چگونه
و با چه نییتی عبادت کرد؟
اگر خدا را برای ثواب وترس از عقاب عبادت کنیم اشتباست ومورد قبول حق نیست؟

خدا را باید با طمع کسب ثواب و ترس از عقاب عبادت کرد بهترین الگوی ما برای عبادت خدا، انبیاء و اوصیاء (سلام الله علیهم) هستند که در سوره انبیاء آیه۹۰ بعد از نام بردن از انبیاء(ع) به صراحت می فرماید (آنان ما را با رغبت و رهبت می خواندند) یعنی با ترس جهنم و طمع بهشت.. در سوره اعراف آیه۵۶ نیز امر فرموده که (با ترس و طمع، خدا را بخوانید) در سوره سجده آیه۱۶ نیز در مدح اهل نماز شب فرموده (آنان با ترس و طمع، خدا را می خوانند) و دهها آیه و روایت دیگر.. موفق باشید

محرابی یکشنبه 22 مهر 1386 ساعت 15:43 http://www.safaydel.blogfa.com

با سلام و عرض خدا قوت به شما برادر عزیز امیدوارم در سایه توجهات ارباب غریبمان موفق و منصور باشید و با توکل به عنایت حضرت حق تعالی به کار خوب خود ادامه بدهید

الاحقر محرابی

سلام و ممنون از دعای خیرتون.. مؤید باشید.. یاعلی

دیده بان جمعه 20 مهر 1386 ساعت 23:02 http://www.englis121.blogfa.com

سلام .... ممنون که سر زدی ..... خوشحالیم که میبینیم دوستان هم در زمینه مبارزه با بدعت گزاران فعال هستند ...... آماده تبادل لینک و لوگو هستیم ....

یا علی

سلام.. لینک شما در لینکدونی بنده قرار گرفت.. در مبارزه با متصوفه ملعونه، موفق به توفیقات الهیه باشید

فیض جمعه 20 مهر 1386 ساعت 19:32

سلام عیدتون مبارک. ممنونم از توجهتون. پس منتظر جواب سوالاتم میمونم.
اما یه مسئله شرعی: آیا استفاده از نرم افزارهای ایرانی قفل شکسته اشکال داره؟

سلام و عرض تبریک عید دارم به شما برادر گرامی.. در صورتی که قفلش رو کس دیگری شکسته باشه و اون نرم افزار بصورت قفل شکسته، بالفعل در بازار موجود و خرید و فروشش رایج و متداول باشه از این جهت مطلقاً بی اشکاله.. موفق باشید

عبدعاصی جمعه 20 مهر 1386 ساعت 17:53 http://narjes.blogfa.com

امام علی (علیه‌السلام):

اَلیَومُ لَنَا عِیدٌ وَغَداً لَنَا عِیدٌ وَکُلُّ یَوْمٍ لَا نَعْصِی اللَّهَ فِیهِ فَهُوَ لَنَا عِیدٌ‌.

امروز ما عید است و فردای ما نیز عید است و [در واقع] هر روز که در آن نافرمانی خدا را نکنیم، عید است.

مستدرک‌‏الوسائل، ج6، ص154

-------------------------------
پیشاپیش عید سعید فطر رو به شما تبریک میگم.
انشاالله هر چی که تو این ماه مبارک به دست آوردید تا سال دیگه براتون پایدار بمونه.

التماس دعا
اللهم عجل لولیک الفرج

ممنون از دعای خیرتون.. عید شما هم مبارک باشه.. یاعلی

سما سماواتی جمعه 20 مهر 1386 ساعت 17:27 http://smv.parsiblog.com

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

عیدتون مبارک حاج آقا. خیلی التماس دعا داریم.

عید شما هم مبارک باشه و مؤید باشید.. یاعلی

باران جمعه 20 مهر 1386 ساعت 15:06 http://florencebaran.parsiblog.com

سلام. عید شما مبارک! چرا مسدود؟!! به هر حال منزل نو مبارک.. موفق و سربلند باشید...
راستی! بهتون لینک دادم...
در پناه حق.

سلام.. والله چه عرض کنم!؟.... عید شما هم مبارک.. یاعلی

علی جمعه 20 مهر 1386 ساعت 06:38

سلام
می خواستم خواهش کنم اگر برایتان ممکن است
سرویس آر اس اس وبلاگ را هم راه اندازی بفرمایید
تا ما هم بتوانیم بهتر از مطالب وبلاگ استفاده کنیم
ممنون

سلام.. لینک آر اس اس رو در زیر کانتر وبگذر می تونید ملاحظه بفرمایید.. موفق باشید

خادم الزهراء پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 20:30

پست جالبی بود.خصوصا اون پاراگراف اخر،ما را سرحال نمود...!

م پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 19:42 http://mm2.blogsky.com

خب خیلی ممنون که خبر دادی
جوابت رو در زیر نظرت دادم توی پارسی بلاگ و گفتم پارسی بلاگ هم دچار فیلترینگ شده از نوع عجیب و غریب

خلاصه خونه ی نو مبارک امیدوارم در اینجا کمی ساده تر مرقوم بفرمایید
یا علی

ممنونم.. راستی اون وبی که درش کامنت منو دیدید رو بفرمایید مواردی که متن ام مغلق می شود رو هم تذکر بدید ممنون میشم.. موفق باشید.. یاعلی

علیرضا پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 17:56 http://arj63.blogfa.com/

ممنون اما
متوجه نشدم ...
این که ما(انسان عقلانی) کیفیت و صفت خدا را نمی تونیم یا نمی دونیم یه بحث است و اینکه خدا دارای کیفیت یا صفات است بحثی دیگر است .
لطفا روشنتر بگید...
یا علی

خیلی فرق نمی کنه؛ نمی دونم در وب سابقم پست {معبودی بالاتر از وصف} رو ملاحظه کرده بودید یا خیر؟ در اونجا عرض شده بود که این اسماء حسنای الهیه که به استناد کلام خودش به کار می بریم بخاطر ضعف توان لغت و محدودیت عقول ماست وگرنه خداوند حقیقتاً از همین اوصاف هم بالاتر است و برای او نمی توان وصف حقیقی محدود به اذهان بشری ما فرض کرد کمال توحید هم نفی صفات است و وقتی صفت برای او مطرح نباشد کیفیت و ماهیت هم منتفی است مگر تعریف تان از ماهیت طور دیگری باشد.. یاعلی

محسن پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 15:17

سلام،مطلب بعدی رو کی مینویسید؟چون شاید سوالی اگر رسید به عقلم بگم که توی اون مطلب جوابش بدید.
ممنون باز.

سلام.. پست دوم مربوط به سؤالات شما رو ان شاء الله تا جمعه شب خواهم نوشت و اگر پست سومی هم لازم بود یکی دو روز بعدش.. موفق باشید

مریدنور پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 14:06 http://moridenur.blogfa.ir

ارادت.صلای حق را شنیدن نه به گوش است و لبیکش گفتن نه به هوش.اینجا یا هرجا فرقی نمیکند.مومنین کسانی هستند که همه اقوال را می شنوند و بهترین را بر می گزینند.
آرزوی سلامت و سعادت دارم بزرگوار

زنده باشید برادر عزیز و دوست گرامی.. یاعلی

آدم پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 13:13 http://beheshtejahannami.blogfa.com

سلام
تبریک می‌گم عیدسعید فطر رو و همچنین تقارن شروع وبلاگ جدید شمارو و عزم راسخ شما در اشاعه اسلام ناب با این عید سعید

موفق و موید باشید
التماس دعا
...

سلام آدم عزیز.. ممنون از لطفتون..عیدتون هم مبارک.. یاعلی

مجتبی جواهریان پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 12:46 http://www.mohabateenjaat.persianblog.ir

سلا بر شما
طاعات و عباداتتون مورد قبول حق واقع بشه
عید سعید فطر و خدمتتون تبریک میگم
از مطالبتون اسفاده کردیم.
امیدوارم همیشه موفق باشید.
باز هم به شما سر بزنید.
التماس دعا

سلام و تشکر و تبریک متقابل عید رمضان.. محتاج دعا.. یاعلی

علیرضا پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 12:30

سلام

اگر برای هر چیزی یک هستی و یک چیستی در نظر بگیریم و فرض کنیم خدا هست ایا خدا چیستی (ماهیت) داره؟
فکر می کنم سوال مهمی باشه.

سلام.. در فرض جدایی ماهیت از وجود، این فرض را فقط برای مخلوقات می توان در نظر گرفت لکن برای خداوند معنا ندارد ماهیت به معنای فلسفی اش فرض کنیم اساساً خداوندی خدا در همین است که می دانیم هست (وجود) اما نمی دانیم چیست (ماهیت) و نمی توانیم هم بدانیم.. موفق باشید

خادم الرضا علیه السلام پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 12:28 http://ala.myblog.ir

سلام
به عبارتی میتوان گفت که لقاءالله ، رسیدن به کمال معرفتیست که برای ما قابل حصول است ، درسته ؟
و در قیامت « همه » به این کمال معرفت میرسند ! طوعا او کرها !

سلام.. می شود این احتمال را هم داد ولی من تاکنون دلیل معتبر روایی مبنی بر اون ندیدم در تعابیر روایات ما بعضاً از خود مرگ و قیامت و محشر و حساب و... به لقاءالله تعبیر شده مثلاً از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده که ایشان در تفسیر آیه *(الذین یظنون انهم ملاقوا ربّهم)* فرمودند یعنی کسانی که ایمان دارند مبعوث و محشور شده و به حساب شان رسیدگی خواهد شد و ثواب یا عقاب خواهند دید (توحید شیخ صدوق ص260) یعنی لقاءالله را به بعث و حشر و حساب و ثواب و عقاب تأویل برده اند.. یاعلی

شاهد پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 10:39 http://bandir.ir

درود بر شما و بر بندگان شایسته ی خدا
موضوع مسدود شدن وبلاگ شما چی بود؟
بفرمایید تا اگه لازم باشه ما هم از پارسی بلاگ خارج بشیم.
بدرود

سلام بر شما و همه مؤمنین.. از آنجایی که بنده در وبلاگ سابق به تبیین حقائق دین مبین و افشاگری علیه ملحدین و مبتدعین پرداخته بودم بعضی افراد نادان و عوام که شخصیت پرستی در ذات شان نهفته است به جنجال علیه این جانب پرداختند و نهایتاً مدیریت پارسی بلاگ تصمیم به مسدود کردن وبلاگ بنده گرفت همانطور که مدتی قبل در یکی از تالارهای منتسب به پارسی بلاگ بعضی افراد ذی نفوذ تالارجلوی سخنرانی بنده را گرفتند و وقتی من گفتم شخصیت پرست نیستم و فقط ادله برایم مهم است به من گفتند ولی ما هستیم و می خواهیم سخنرانان ما هم همین گونه باشند!(شخصیت پرست) مشکل دیگر بعضی افراد هم این است که شهامت بحث رودررو و مردانه و علمی را ندارند و تمایل شان به بحثهای درگوشی و رفتارهای خاله زنکی و غیبت و تهمت و افتراست.. خداوند هیچ مؤمنی را گرفتار آنها نکند.. همیشه موفق باشید.. یاعلی

فریادگر پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 09:36 http://faryaade-dell.blogfa.com

..:: اطلاعیه ::..

بســـم رب الشهــــــدا و الصدیقیــــــن

در پی بی توجهـــی صدا و سیمـــای جمهوری اسلامی ایران به اعتراضـــات گسترده جمعی از رزمنـــدگان ، جانبـــازان ، دانشجویان ، وبلاگ نویســـان وتعدادی از نمایندگـــان محترم مجلـــس شـــورای اسلامـــی مبنی بر عــــــدم پخش فیلم اخراجی ها از سیمای جمهوری اسلامی ، در روز جمعه مورخ 20/7/86 ساعت 22:30 (همزمان با پخش فیلم) با تجمع در گلـــزار شهـــدای گمنـــام مسجـــد بلال ســـازمان صـــدا و سیمــــــا اعتراض خود را به این اقدام صدا و سیما اعلام میداریم .

فیض پنج‌شنبه 19 مهر 1386 ساعت 07:52

سلام بر امیر آقای عزیز. حال شما خوبه؟
در ارتباط با این پستتون دو تا سوال میپرسم با اجازه.
۱.منظور از وجه الله که در قرآن آمده مومنین به دنبال آن هستند چیه و چه فرقی با مرضات الله داره؟
۲.آیا ما برای تاویل دقیق اینگونه الفاظ عینا روایت داریم؟ مثلا روایت داریم که ید الله یعنی قدرت خدا؟ یا بر اساس ادراکات عقلی و مفاهیمی که در زبان عرب هست اینها رو تعبیر میکنیم؟

سلام بر فیض عزیز.. سؤالات شما شایسته پستی مستقل است ان شاء الله بعد از پستهای مربوط به جناب محسن به پرسشهای شما هم خواهم پرداخت.. یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد