X
تبلیغات
رایتل
مهم نیست

1. نماز را در دو طرف روز بخوان و همچنین در پاسی از شب (هود آیه114) = "مهم است" نماز عشاء با نماز مغرب جمع نگردد و در وقت فضیلت اش خوانده شود


2. روایت شده کسی از امام صادق(ع) پرسید: آیا وقتی که خورشید به حد زوال (ظهر) برسد انسان می تواند نماز ظهر و عصر را بخواند؟ حضرت(ع) فرمود: بله ولی دوست ندارم این کار را هر روز انجام دهد (التهذیب ج2 ص247) = "مهم است" نماز عصر با نماز ظهر جمع نگردد و در وقت فضیلت اش خوانده شود


3. روایت شده امام سجاد(ع) در دعای ورود در ماه رمضان، چنین دعا فرمود: خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و ما را در این ماه مبارک، بر انجام نمازهای پنج گانه در اوقاتی که خود تعیین کردی موفق بدار... طبق اوقاتی که بنده و فرستاده تو -صلی الله علیه و آله- سنت نمود (صحیفه سجادیه دعای44) = "مهم است" که نمازها در پنج وقت خوانده شود


4. ده ها روایت از ائمه اهل بیت(ع) در همین مضمون... (وسائل الشیعة ج4) = "مهم است" نمازهای پنج گانه در پنج وقت خوانده شود گرچه در سه وقت هم صحیح است


5. و اما روایتی از امام بهاءالدینی(!؟!): کسی از او پرسید خواندن نماز در پنج وقت بهتر است یا جمع کردن بین آن ها؟ در پاسخ گفت: این موضوع از جزئیات است و زیاد "مهم نیست" (سلوک معنوی ص124) شاید آنچه که از دیدگاه او "مهم است" این است که در نماز، خم ابروی کسی در یاد آید یا طول موی اش یا تاب مژگان اش یا رنگ ماتیک اش!


..... و اما در پاسخ یکی از دوستان که سؤالاتی کرده بودند درباره اوقات نماز و تطبیق آنها با محاسبات نرم افزاری، عرض می کنم:


1.در اواخر شب، یک سپیدی در افق شرق پیدا می شود که به صورت عمودی است به این سپیدی، فجر اول (کاذب) می گویند و به لحاظ فقهی اهمیت چندانی ندارد مدتی بعد، یک سپیدی دیگر در افق شرق پیدا می شود که برخلاف فجر اول، افقی است و در افق بصورت عرضی پهن می گردد وقتی این سپیدی در افق پهن شد و یک خط سپید، ایجاد کرد فجر دوم (صادق) شده و اذان صبح می باشد از این زمان، وقت نماز صبح شروع می شود و تا زمانی که آفتاب طلوع کند ادامه دارد در مورد اینکه زاویه تحت الافق خورشید، در لحظه طلوع فجر صادق چقدر است اختلاف وجود دارد و از ۱۹.۵درجه گفته اند تا 15درجه... مثلاً سعودی زاویه ۱۹.۵درجه تحت الافق، را زاویه اذان صبح می داند و دانشگاه علوم اسلامی کراچی پاکستان 18درجه را و رسانه های ایران ۱۷.۸درجه را و بعضی مؤسسات نجومی ایران 16درجه را و بعضی مؤسسات نجومی مسلمین خارج نیز 15درجه را به عنوان زاویه اذان صبح اعلام می کنند!


اگر از نرم افزار استفاده شود معمولاً علاوه بر پرسش مکان، این را هم می پرسد که فجر (اذان صبح) طبق کدام ملاک، محاسبه گردد و توصیه می شود برای نماز شب و سحری خوردن و... ملاک محاسبه روی ۱۹.۵گذاشته شود و برای نماز صبح روی 15درجه قرار داده شود که از هر دو طرف، یقین حاصل شود که عمل درست واقع شده است مخصوصاً اگر توجه کنیم که تا یقین بر دخول وقت، حاصل نشده باشد نمی توان نماز را شروع کرد بنابراین باید برای نماز صبح، آخرین ملاک، اخذ شود و با این حساب، وقت نماز صبح در شش ماه دوم سال در ایران، حدوداً 15دقیقه بعد از اذان صبح رسمی خواهد بود و همین که این 15دقیقه گذشت و بر دخول وقت صبح، یقین حاصل شد بهتر است همان اول وقت، نماز صبح خوانده شود


2.وقتی خورشید به بالاترین نقطه حرکت ظاهری خود در آسمان می رسد و شروع می کند به پایین آمدن، اصطلاحاً می گوییم زمان "زوال آفتاب" و این زمان اذان ظهر است و اختلاف خاصی بین مسلمین در این زمینه وجود ندارد و محاسبات نرم افزاری هم بدون مشکل خاصی ظهر را محاسبه می کند در این مورد هم همان لحظه که یقین به ظهر شد بهتر است نماز ظهر خوانده شود و می توان نماز عصر را هم خواند اما درباره وقت فضیلت نماز عصر دو ملاک در فقه ارائه شده است ملاک اول این است که وقتی مقدار اضافه شده سایه اجسام بعد از ظهر، برابر طول آن اجسام شود وقت فضیلت نماز عصر است و معمولاً نرم افزارها طبق همین ملاک، وقت فضیلت عصر را محاسبه می کنند (چون مبنای مشهور اهل تسنن همین است) لکن ملاک دوم که از نظر این جانب، اقوی است و بعضی فقهای عظیم الشأن نیز به آن فتوا داده اند این است که آن مقدار اضافه شده سایه اجسام، همین که به دوهفتم طول اجسام برسد وقت فضیلت عصر است این زمان برای ایران معمولاً یکساعت و نیم الی 2ساعت بعد از اذان ظهر است


3.وقتی سرخی مشرق که بعد از غروب آفتاب ایجاد شده از بین برود طبق نظر همه فقها، زمان مغرب شرعی شده و بازهم مستحب است همان اول وقت، نماز مغرب خوانده شود اما پایان وقت فضیلت نماز مغرب و آغاز وقت فضیلت نماز عشاء این است که سرخی طرف مغرب هم از بین برود زاویه تحت الافق این پدیده هم مورد اختلاف است اما آن زاویه که بنده آن را در محاسبات وقت عشاء لحاظ می کنم زاویه 13درجه تحت الافق است و با این حساب در شش ماه دوم سال در ایران، حدوداً یکساعت بعد از غروب، زمان فضیلت عشاء است و این زمان، تا گذشتن یک سوم از شب هم ادامه دارد (در ایران حدود سه چهار ساعت بعد از غروب، متغیر در فصول مختلف سال)


4.وقت نماز شب از نیمه شب تا فجر صادق (اذان صبح) است با همان توضیحی که در مورد شماره یک عرض کردم وقتی فجر صادق دمید دیگر شب تمام شده و نماز شب صحیح نیست ولی می توان آن را قضا کرد (چه قبل طلوع و چه بعد آن)


5.و اما دو روایت:


الف. از حضرت رسول(ص): هر نمازی که وقتش می رسد فرشته ای ندا می دهد که ای مردم بیایید به سوی آتش هایی که بر دوش خود روشن کرده اید و با نمازتان آن را خاموش کنید (من لایحضره الفقیه ج1 ص208)


ب. از حضرت صادق(ع): بنده خدا اگر نماز را در وقت فضیلتش بخواند و آن را محافظت نماید نمازش سفید و روشن بالا می رود و به او خطاب می کند مرا حفظ کردی خدا تو را حفظ کند اما اگر در وقت فضیلتش نماز را نخواند و آن را محافظت ننماید نمازش سیاه و تاریک بالا می رود و به او خطاب می کند مرا ضایع کردی خدا ضایعت کند (من لایحضره الفقیه ج1 ص209)


حالا معلوم شد چرا گاهی در زندگی، کارمان گره می خورد؟ آیا وقتی مخلوقی نورانی چون نماز، ما را نفرین کند آیا نفرین اش نمی گیرد؟